top of page
Zoeken

Wantoestanden in het Onderwijs

  • conniehulpverlener
  • 5 aug
  • 2 minuten om te lezen

Mistoestanden in het onderwijs – meld wat niet klopt
Mistoestanden in het onderwijs – meld wat niet klopt
Onderwijs hoort een plek te zijn waar elk kind zich veilig, gewaardeerd en gelijk behandeld voelt. Waar talent wordt gezien, verschillen worden gerespecteerd, en iedereen eerlijke kansen krijgt.
Toch horen we steeds vaker verhalen van ouders, leerlingen en onderwijsprofessionals die iets anders ervaren — vooral als het gaat om kinderen met een etnische achtergrond of migratiegeschiedenis.

Voorbeelden van misstanden in het onderwijs:
  • Kinderen die lager worden ingeschat dan hun capaciteiten rechtvaardigen
  • Adviezen die worden beïnvloed door vooroordelen over afkomst, taal of thuissituatie
  • Straffen of correcties die strenger zijn voor bepaalde kinderen dan voor anderen
  • Leerlingen die structureel genegeerd of buitengesloten worden
  • Pesten of racistische opmerkingen die niet serieus worden genomen door de school
  • Geen aandacht voor culturele diversiteit in lesstof, taal of omgangsvormen
  • Ouders die niet serieus worden genomen in gesprekken met docenten of schoolleiding
  • Kinderen die niet dezelfde kansen krijgen op ondersteuning, begeleiding of doorstroom

Waarom melden belangrijk is
Veel ouders en kinderen proberen hun zorgen bespreekbaar te maken bij de school. Maar te vaak worden zij niet geloofd, wordt het probleem gebagatelliseerd of zelfs ontkend.
Juist daarom is er ruimte nodig om wél te spreken. Om te laten zien dat deze situaties niet op zichzelf staan.

Want het begint klein — een blik, een opmerking, een vergeten kans — maar de impact op het zelfbeeld en toekomstperspectief van een kind is groot.

Veilig en vertrouwelijk
Je kunt je ervaring delen als ouder, leerling of betrokken professional. Anoniem of met naam. Wij nemen je melding serieus en gebruiken deze (met jouw toestemming) om bewustwording te vergroten en patronen zichtbaar te maken die te vaak onder de radar blijven.
Je verhaal helpt niet alleen jou — het helpt ook anderen die hetzelfde meemaken, en draagt bij aan een onderwijsomgeving die écht rechtvaardig is.

Spreek je uit over wat misgaat. Want geen enkel kind zou zich anders behandeld moeten voelen omdat het ‘anders’ is.


 
 
 

Opmerkingen


© 2035 by Norah Horowitz, Ph.D. Powered and secured by Wix

bottom of page